Managementul companiei: Cine controleaza prezentul controleaza trecutul

    In anumite situatii zidurile pe care le ridicam din interior pot fi invizibile si, in acelasi timp, de netrecut. Asa cum reusim sa producem confuzie pentru o gaza trasand un cerc cu creionul in jurul sau, pe hartia pe care s-a nimerit sa aterizeze, la fel de usor se poate sa trasam un zid in jurul nostru fara sa reusim sa intelegem de ce nu putem trece de o margine care, in fond, nu ne poate rani.   

    Factorii necunoscuti de dincolo de margine sunt cei care ne tin pe loc. Sunt imprejurari fals-necunoscute daca ne gandim ca avem libertatea de a privi, de a culege informatii, de a face comparatii. Dificultatea de a interpreta insa datele adunate reprezinta acea bariera. Nu e suficient sa privim, trebuie sa si intelegem.

    Nu intamplator este acest citat din romanul lui George Orwell, O mie noua sute optzeci si patru: „Cine controleaza trecutul controleaza viitorul. Cine controleaza prezentul controleaza trecutul”.

    Deloc fortata aceasta extrapolare sau, mai bine zis, aceasta permutare a explicatiei pe care Orwell o da referitor la regimurile totalitare. Nimic care sa inchida printr-un cerc in jurul nostru nu poate aduce, totusi, ceva bun, ceva care sa poata prospera fara ca indivizii din spatele zidurilor sa aiba de suferit.company_profile_400

    Asadar, prin trecut, prin cunoasterea trecutului, salvam si viitorul. Ne indepartam deci de ideea de control si ne indreptam catre o abordare care propune identificarea unor solutii: controlam trecutul prin intelegerea informatiei si prin cunoastere. Un istoric al companiei, corect inteles si analizat, inseamna luarea de decizii corecte si, atentie, diferite, in prezent. Stim, asadar, cum si de ce s-a petrecut un anumit eveniment in trecut si evitam reluarea acelor imprejurari care l-au produs. Din nou, asadar, prin trecutul inteles salvam prezentul.

    Iar cine controleaza prezentul are control si asupra trecutului. Nu prin inlocuirea a ceea ce a fost cu ceea ce ne convine sa spunem ca a fost, ci prin informatiile pe care le folosim, din prezent, pentru a tine trecutul deoparte si departe, in acelasi timp. Erorile pe care le pot face managerii responsabili pentru succesul unei companii se produc in cele mai multe cazuri din folosirea gresita a informatiei sau din neintelegerea trecutului unei companii. Trecutul reprezinta o resursa generoasa de lectii si informatii folositoare. Prin asta intelegem acel control asupra trecutului si asupra viitorului intr-un mod care isi asuma cunoasterea ca numitor comun.

    Informatia inseamna putere, iar acest concept nu tine seama de domeniu sau de anul in care poate fi utilizat. Trebuie accelerata aplicarea acestei concluzii cu atat mai mult in acele arii ale companiei in care exista minusuri. Sa ne gandim numai la acele blind spoturi deci zone neacoperite de ochiul managerului, zone care ii raman acestuia invizibile sau departamente intregi care ies din intreaga organizare a companiei. Scapate din vedere, acestea continua sa produca acele erori si sa le perpetueze in mod involuntar la umbrela lipsei de acuitate a managerilor.

    De aceea, de multe ori, companiile apeleaza la consultanti sau manageri externi, ajutoare venite cu forte proaspete, dar mai ales cu o vedere care nu e inca incetosata si care identifica in scurta vreme ceea ce, aflat in acelasi loc de prea mult timp, a devenit invizibil pentru ochiul altminteri exersat al managerului cu experienta.

 

sursa:manager.ro